روانشناسی نابهنجاری
شکوفه جلیلی پرور؛ میلاد سبزه آرا لنگرودی؛ معصومه ملکی پیربازاری
چکیده
-استفادۀ آسیبزا از فناوریهای دیجیتال در میان گروههای سنی مختلف جامعه و به طور خاص کودکان در حال افزایش است. از این رو توجه به این موضوع و آموزش خانوادهها جهت توانمندسازی آنها برای مواجهه درست با این مسأله حائز اهمیت است. این پژوهش نیز با هدف بررسی تأثیر آموزش خانواده بر اعتیاد به بازیهای دیجیتال انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه-آزمایشی ...
بیشتر
-استفادۀ آسیبزا از فناوریهای دیجیتال در میان گروههای سنی مختلف جامعه و به طور خاص کودکان در حال افزایش است. از این رو توجه به این موضوع و آموزش خانوادهها جهت توانمندسازی آنها برای مواجهه درست با این مسأله حائز اهمیت است. این پژوهش نیز با هدف بررسی تأثیر آموزش خانواده بر اعتیاد به بازیهای دیجیتال انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه-آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل دانش-آموزانِ پسر مقاطع چهارم و پنجمِ دبستانِ مدرسۀ فرید در شهرستان رامسر در سال تحصیلی 99-98 بودند که با احتساب ریزش اعضای نمونه به روش نمونهگیری هدفمند، 40 نفر از آنها انتخاب و به طور تصادفی و مساوی به دو گروه آزمایش و گواه گمارش شدند. ابتدا در مرحلۀ پیشآزمون، مقیاس اعتیاد به بازیهای ویدیوئی برای کودکان (ییلماتز، گریفیتز و کن، 2017) بر روی هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش، دورۀ آموزش خانواده را گذارند. سپس، مجدداً از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد و دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و نسخۀ 24 نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان داد که میانگین اعتیاد به بازیهای دیجیتال و مولفههای آن در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه کاهش معناداری یافت (05/0 > p). با توجه به یافتههای به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که آموزش خانواده در کاهش اعتیاد به بازیهای دیجیتال کودکان اثربخش است. از این رو، طراحی و پیادهسازی دوره-های آموزشی برای خانوادهها میتواند در کاهش استفاده آسیبزای فرزندانشان از فناوریهای نوین الکترونیکی سودمند باشد